Een roetfilter of partikelfilter is een onderdeel in het uitlaatsysteem dat bedoeld is om fijne stofdeeltjes die schadelijk zijn voor de gezondheid op te vangen en te verwijderen. Dit systeem is sinds 2011 verplicht bij dieselwagens en wordt nu ook steeds meer toegepast bij benzinevoertuigen.
De rol van de roetfilter is erg belangrijk om te vermijden dat schadelijke deeltjes in de lucht belanden. Maar omdat dit onderdeel fijne stofdeeltjes filtert en opvangt, kan de roetfilter verstopt raken. Normaal voorkomt de partikelfilter zelf dat dit gebeurt via de automatische regeneratie of verwijdering van opgehoopte fijne stofdeeltjes, maar soms verloopt dit proces moeilijk of onvolledig. Dat is bijvoorbeeld het geval wanneer de rijomstandigheden niet optimaal zijn, zoals bij trajecten uitsluitend op stedelijke wegen. Wanneer de partikelfilter verstopt raakt, leidt dit tot een verplicht bezoek naar de garage om de regeneratie te forceren en de verstopping op te lossen. Een verstopping merk je snel aan het waarschuwingslampje op je dashboard. Ook kan het zijn dat je meer brandstof zal verbruiken, kan je wagen beginnen schokken en kan je een brommend geluid of onaangename geur opmerken tijdens het rijden.
De meeste wagens hebben gemiddeld 150.000 tot 200.000 kilometer gereden wanneer het tijd is om de partikelfilter te vervangen. Maar bij een gebrek aan onderhoud of bij iets oudere wagens kan dit ook al eerder noodzakelijk zijn. Daarom laat je je partikelfilter best regelmatig checken en reinigen. Op die manier kan je de levensduur van dit onderdeel verlengen en vermijd je onverwachte hoge kosten bij de installatie van een nieuwe roetfilter. Je Steco cars vakman voert de reiniging of vervanging vakkundig en met zorg uit. Wil je storingen voorkomen? Kom dan langs voor een elektronische diagnose of diagnose van de uitlaat. Zo kunnen onze technici op tijd ingrijpen bij eventuele aandachtspunten.